Del |

Sårkonsultation i eget hjem

I Grenå har den første borger med diabetiske fodsår valgt at benytte en ny videokonsultationsform, hvor hjemmesygeplejersken og et fodsårsteam på Århus Sygehus ved hjælp af en mobiltelefon sammen vurderer sårenes tilstand og beslutter den videre behandling. Vi har været på arbejde med hjemmesygeplejerske Pia Jensen.
Hjemmesygeplejerske Pia Jensen taler med fodsårteamet på Århus Sygehus om sårenes tilstand.
Foto: Molnlycke, Sårdebatten

I en lejlighed midt i Grenå har 33-årige Henrik Dokkedal netop fået besøg af hjemmesygeplejerske Pia Jensen fra Plejecenter Violskrænten. Om få minutter ringer 1. reservelæge Niels Ejskjær og sårsygeplejerske Lone Vesterskov fra Center for Den Diabetiske Fod på Århus Sygehus til Henrik Dokkedals røde mobiltelefon. Det er nemlig tid til dagens videokonsultation.

Inden telefonen ringer, har Pia Jensen fjernet forbindingen fra Henrik Dokkedals højre fod. Han har diabetisk fodsår og er for 14 dage siden kommet hjem fra et seks ugers ophold på Århus Sygehus.

For at sikre en god heling af de tre fodsår skal han til konsultation fire gange ugentligt, men da han har en mobiltelefon med videodialog, blev det hurtigt besluttet, at tre af de fi re ugentlige konsultationer kan foregå hjemme hos Henrik Dokkedal.

”Det er enormt tidsbesparende for mig, at vi kan tage konsultationer herhjemme. En gang om ugen tager jeg turen ind til Århus Sygehus, og det kan nemt tage en hel dag, da jeg er afhængig af at blive hentet og bragt af patientbefordringen. Når konsultationen foregår herhjemme, har jeg mulighed for at lave aftaler før og efter hjemmesygeplejerskens besøg,” fortæller Henrik Dokkedal.

 

Større frihed for borgeren

Mandag, onsdag og lørdag kommer en hjemmesygeplejerske på besøg hos Henrik Dokkedal, mens turen går til Århus Sygehus hver torsdag. I dag er det hjemmesygeplejerske Pia Jensen, der er på vagt. Da Henrik Dokkedal er den første borger i Grenå, hvor videokonsultation benyttes, er det første gang, at Pia Jensen og hendes kollegaer prøver videokonsultation.

”Vi er vant til at beskæftige os med sår. Det, der er anderledes, er den direkte kontakt til lægerne. Normalt kan vi jo fange dem mellem kl. 8-9 om morgenen, men her har vi en dialog og har mulighed for at spørge, hvis vi er i tvivl. Det er rart for os, og for borgeren betyder det, at vi hurtigt kan ændre behandling, hvis helingen af såret ikke sker som forventet,” siger hjemmesygeplejerske Pia Jensen og tilføjer:

”Vi har tidligere arbejdet med at tage billeder med et digitalt kamera og sende dem til lægen. Det fungerer også fi nt, men med denne nye form for konsultation får vi direkte kontakt til lægerne, og det er rart. På denne måde kan lægerne selv se såret, vurdere tilstanden og bestemme behandlingen”.

 

Direkte dialog

Da mobiltelefonen ringer, er det Henrik Dokkedal, der først hilser på Niels Ejskjær og Lone Vesterskov. Der bliver spurgt til forandringer og tilstand, inden Pia Jensen får mobiltelefonen. For hver enkelt af sårene bliver der snakket om tilstanden, forandringerne og den videre behandling. Det er sårsygeplejerske Lone Vesterskov, som gennemgår sårplejen med Pia Jensen. Til sidst får Henrik Dokkedal mobiltelefonen tilbage og aftaler detaljer for næste konsultation.

Efter videodialogen renser Pia Jensen de tre sår. Hun følger en beskrivelse fra sårsygeplejerskerne på Århus Sygehus, der sikrer, at der er kontinuitet i sårplejen. Til sidst bandagerer Pia Jensen såret med Mepilex.

Efter en halv time er konsultationen slut. Pia Jensen skal på næste besøg, mens Henrik Dokkedal tager på bytur med to af sine venner. ”Videokonsultationen giver borgeren større frihed. Nu kan Henrik hygge sig med sine venner i stedet for at bruge hele dagen på transport. Det er en af de vigtigste fordele ved at holde konsultationerne i hjemmet”, afslutter Pia Jensen.